Objednám si sklenku

Objednám si u pultu sklenku něčeho hodně chladnýho. Nebo horký. V červeným hrnku na černým talíři s mlíkem v bílým kalichu.

Jsem zvědavý, kdo si vedle mne sedne. Zvláštní věc. Já za některý lidi často rád zaplatím. A čekám, co se bude dít. To mě láká, co se bude dít. Často nic, ale i to mne baví.

Erika přichází zpravidla po osmý hodině. Vlastně sedí na baru dřív než já, protože já nejdřív zahraju jednu sérii, přestávku si dovolím až  po půl hodině hraní

Erika je hodně hubená holka. Dřív bývala při těle, pak se dala na dietu, neměla to dělat. Bývalo to lepší. Ona se nevnucuje. Lehce přijde na to, kdy má mluvit a kdy ne.

Dneska. Tak co bude?

Přišla Žena Lena. Možná že se jmenuje jinak, Žeňa Lenka, i to je možný. Mně se nikdy nepředstavovala, jiným asi jo, ale nikdo si nepamatoval jaký jméno jim řekla. Zas tak moc jim na tom nezáleželo. Tak jí říkáme takhle, Žena Lena. Šedesátiletá kráska se výrazně líčí, blond vlasy jí neodrůstají, jsou vždycky stejný. Na to ona dbá . K večeru do sebe kopne panáka jamajka rumu, odjakživa pila prý jen rum, ale vždycky jen dobrej. Je utahaná, to jak zabíjí čas. I to utahá. Sháněla v tržnici bazalku, nikde jí neměli. Jeden ze zelinářů řekl, že o bazalce neví, ale zato ví, kde se otočí i s pětimetrovým žebříkem. Je z toho rozhozená, říká, že tomuhle humoru nerozumí. Žena Lena je fajn. Když vidí, že by mohla zkazit náladu, bez řečí odejde.

Nikdy jsem neviděl, že by Žena Lena platila.“ Pravím barmanovi. „Ale tys po ní prachy snad ani nechtěl, nebo jo?“

"Ty bys svojí mámu nechal platit?“ Zeptá se on.

„Je  tvoje máma?“

"Je to moje máma. Říkala to.“

Pořád se dohadujem, čí je to máma a jak se jmenuje?

"Tobě se tvá máma snad někdy představila?“

Objevil se z ničehož nic kameraman Hoffman. Taky jsme spolu kdysi něco dělali, to už je to dávno. Režisér po něm chtěl záběr z letadla. Přiznal se mně, ale jenom mně, že v letadle je mu blbě. Ale že není vhodný, aby to odmítl právě z tohodle důvodu. Tak to udělal jinak, režiséra přesvědčil, že nemá rád placatý záběry bez popředí. No... dneska snad žádnej film není bez záběrů z letadla a že nemaj popředí nikomu nevadí.

Zdravím ho a vidím, jak plave očima. On si už nevzpomněl.

"Točíš?“ Ptám se.

Vůbec nevěděl, kdo jsem. Když si mě nezařadil, chtěl zas odejít. Přesně ten případ, komu rád nabízím sklenku : „Dáme si sklenku?“ Tak se zdržel.

Ptal jsem se, jestli chce něco zahrát, protože už mi končila přestávka. On že blues můžu hrát. To hraju rád. Třeba At Last. Znáte? „My lonely days are over, and life is like a song.“ 
https://www.youtube.com/watch?v=Q8FHwsATN0E

No a když jsem dohrál, už tam nebyl. Hoffman. Kameraman. Svejch dnů samoty se jen tak lehce nezbavuje.

Není to špatný místo pro muziku. 

Dřív mně dost mluvili do toho, co mám hrát. I  číšníci, všichni, všichni. Každej chtěl slyšet něco a každej tvrdil, že to musím zahrát, že to je trend, kterej se právě hraje. Tehdy jsem byl ještě ucho a rozum jsem hledal, a můj vzdor osciloval mezi aktivním odporem a mlčenlivým trucem. Ne všechno jsem chtěl hrát. Teď už vím, že obliba barovýho pianisty je důležitá. Nejste tam nic jinýho, než další číšník, servírujete podle přání a když vám to z nějakejch důvodů nejde, musíte se umět příjemně omluvit. Podle toho, co hrajete, se nakonec hodnotí obliba podniku. To jsem tenkrát nevěděl a tak mě různě vyhazovali. Teď už mám obroušenej charakter a tak mi na mým playlistu tak moc nezáleží. '
Hraju i věci, za který bych se v mládí styděl. Ale naučil jsem se nechat se přiměřeně přemlouvat a přitom jsem nezakysl.  A někdy je to výzva. Někdy to chcete všechno zkusit i když to nemusí dopadnout. Takovou tu uměleckou vzpomínku si udělat.

Měsíční sonáta. Dílo Beethovena. Nemělo by se to hrát v baru. Měl bych k tomu mít pokoru. Ale přišla jedna návštěvnice s tímhle přáním a to břímě pokory převzala za mě. Bylo na ní vidět, že si to nepřeje z hecu, že prostě chce barovej randál opustit a vejít tiše do světa jinýho. Ne, že bych tak moc studoval jakej motiv ji k tomu přivedl, jen jsem ho takhle tušil.

Chtěl jsem, aby po tu dobu, co budu hrát, stála vedle mne. Vzala to tak, jak jsem to řekl. Opřela se o víko a poslouchala. Celejch šest minut nekonečný Klavírní sonáty číslo 14 cis moll tam opravdu stála nehnutě se zavřenejma očima.

Ke konci už se pískalo.
Když „člun plující po Luzernském jezeře za měsíčního svitu“ doplouval do "přístavu", už tam byla zas pěknej binec. Chtěl jsem to trochu shodit.  Chtěl jsem ještě říci, jakej to byl pro mne povznášející pocit, že jsem si na všechny noty vzpomněl. Neřekl jsem to.

Ze zadu mne kdosi chytil a zvedl ze stoličky. A řval, ať už jdu ... A že prej se mnou i celej slavnej Beethoven, ať tam jde, tam kam mě posílal. Byl menší než já, slabší než já. Ale já se neperu.

Pozval jsem ho na skleničku. A on to přijal. Takhle jsem dopadl.

Včera jsem čekal na Rudolfa. Vždycky chodil kolem sedmé. Jenže volal, že nepřijde. Řekli mu, že má měsíc života. Požádal mne, jestli bych k němu nepřivezl jeho mámu, že jí to musí nějak říct. A já mám být u toho. A že by byl rád, abych mu zahrál na pohřbu.

Já nevím, jestli nepil. Ale slíbil jsem mu to. Mám už to nacvičený.

Sedím u baru, mám zase přestávku. Vedle sedí vědec a má chuť si povídat. Konečně někdo o něčem pozitivním. O robotech. Roboti nahradí práci lidí v mnoha oborech. Fakt? Ptám se. Všech?

To je prej to nejmenší.

Základní otázkou vztahu mezi lidmi a roboty je zachování důstojnosti. Lidi by měli bejt schopný používat robota beze strachu z fyzický či psychický újmy. Ale ani roboti se prej nesměj bát. Na to se musí dbát při přípravě zákonů o robotech.

I robot musí umět chránit sám sebe.
Tak říkám, jdu něco zahrát, jestli má nějaký přání.
A on na to, že je to jedno.

A to si myslím, že to je na světě to nejhorší, když člověk neví, co si dát zahrát.

 

Autor: Martin Králíček | úterý 28.3.2017 10:50 | karma článku: 14,17 | přečteno: 318x
  • Další články autora

Martin Králíček

Detektivka

Nic příjemného pro nikoho, kdo byl tomu blízko, nikdo k tomu nechtěl nic říct. U barového pultu se jedné návštěvnici ztratil náramek. No že ztratil? Neztratil. Krádež to byla jednoznačně.

3.4.2024 v 11:45 | Karma: 9,57 | Přečteno: 286x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Pád kaskadéra

Jako kluci jsme obdivovali pana Brabence. Říkali jsme mu Mravenec, byl kaskadér a je pro tenhle příběh důležité, že jsme mu tak říkali a nikdy nám za to žádnou nevrazil. Chlubíme se, že nám to trpěl a jiným ne.

20.3.2024 v 8:00 | Karma: 11,69 | Přečteno: 253x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Kapitán

Jak to chodí, když námořníci slaví, o dvojím výkladu a proč jsou chvíle, kdy se i na oslavě pochybuje.

15.3.2024 v 10:00 | Karma: 9,35 | Přečteno: 148x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Zahradnice a Apollón

Cukrářka ani netušila, jaký obdiv vyvolá svými výtvory málo oblečených marcipánových figurek. Ale nejenom obdiv, i manželský rozvrat. Ďábel se totiž skrývá v detailu.

9.1.2024 v 19:30 | Karma: 13,71 | Přečteno: 256x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Hřích Julie Cavalcalbó...

Na okraji Lembergu stál dům nevalné pověsti. Lidé mu říkali „vykřičený“, a přitom se tam nic „nevykřikovalo“. Bordel to byl. Spěchala k němu dvojice muže a ženy, hlavnímu vchodu s červenou lojovou lampou se vyhnuli.

2.1.2024 v 12:00 | Karma: 11,33 | Přečteno: 252x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 65
  • Celková karma 10,20
  • Průměrná čtenost 710x
Občas mne napadne "vypsat se z toho". 

Seznam rubrik