Šmíra provinčního divadla
A líbilo se to. Diváctvo to nadšeně přijalo. Diváctvo říkalo, že je dobré zbourat předsudky, a že jsme v tom udělali hodně důležitý krok kupředu. Mohli jsme zvýšit i vstupné, peněz není nikdy dost. Ovšem jak navázat, jak dál „bourat“, to záleželo na našem režisérovi. Osvícený režisér Pierre Aigrin to přitom neměl lehké. Už tohle bylo poměrně dost. Zpátky jsme ale nemohli, méně po nás nikdo z diváctva nechtěl.
Postupem nastaly určité problémy. Konkurence si začala uvědomovat nebezpečí, které jí naším úspěchem hrozilo a zmobilizovala se. Získala na svou stranu několik pochybných, bohužel však vlivných, kritiků a ti se pořádně předvedli. Proprali nás ze všech stran. Psali, že jsme v bahně. Že režisér Pierre Aigrin - „un directeur déchu“ - je pokleslý režisér – že je v tom bahně až po uši. A diváctvo najednou začalo přikyvovat. Že asi jo, že to tak prý asi bude. Jak se něco objeví v tisku, hned si ten názor přivlastní všichni. To nás vzalo. A nejvíc Pierra.
A jeho holky taky. Ty se od něj odvrátily skoro nejdřív. Najednou jim vadilo i to, že to táhl se všemi. Naposledy s Jeanettou, Estelou, Anselmou. A najednou, že nechtějí mít vztah s pokleslým. To bylo nespravedlivé. Proč vůbec s nimi Pierre něco měl? Musel mít, to patří k údělu, režisér se musí obětovat, když chce výkon. Musel se, takříkajíc, rozdat. Trochu toho citu do toho dát. Ale holky najednou, že nevědí a že tůdle a támdle a že se jim nelíbí, že jsou taky tiskem vláčené. Pro režiséra s citlivou duší musí být milostné románky samozřejmě hodně depresivní. To se nevyhne intrikám a pomluvám, to nepřidá. I rafinované, ponižující útoky přišly. Jo, to si pište, že přišly.
Největší od madame Pauletty Bizot! Korpulentní, hlučná, drzá ženská, která se sama chtěla prosadit. Že prý tohle taky umí, takové hraní, které Aigrin po holkách chtěl. Kdyby měla aspoň talent. Ale neměla. A Pierre to poznal. Prostě toho bylo na něj ze všech stran moc. Chtěl se všemi po dobrém. Jeanettě nakonec slíbil příští roli, Estele slíbil příští roli, Anselmě slíbil taky, jen pro madame Paulettu Bizzot nic. Ne! Nic! Proč by zrovna pro ni měl mít pochopení, když to na něj vymyslela tak, že v uzamčené kanceláři před něj poklekla a nabídla mu ústní službu v pokleku. Jen tak a bez obalu. Aigrinovi přišlo, že takový casting je pod jeho úroveň. Otevřel jí dveře a šup, konec.
To bylo pro madame Bizot překvapení. To nečekala. Prý se inspirovala jeho hrou. A teď že má odejít? Jako že ji vyhazuje? A že se snad pán režisér pohoršil nad tou nabídkou? Což on nerežíroval něco podobného?? Cožpak je rozdílu v tom, co sám zinscenoval pro jeviště a co zinscenovala ona pro kancelář?? A v čem asi je ten rozdíl ???
Odpověděl, že se obává, že to nepochopí.
To se paní Pauletty Bizot dotklo nejvíce. „Že jsem tu vaší srágoru nepochopila? Jako že jsem blbá? “
On na to, že všechno musí být ve vývoji, že všechno musí být zákonité a logické! To, co ona chce, že moc logické není!
Nedala se.„S logikou se nezatěžuju, s vývojem taky ne, natož se zákony... prosim vás? Kde žijete, Aigrine? “
Ale přesto v madame něco málo zahlodalo. Ptala se pana režiséra, zda je přesvědčen, že divadlo má být člověku nápovědou k životut. A taky, jestli by jí mohl vysvětlit, jestli člověk, který si z divadla neodnese poznání, není trochu ubohej.
Pěkně vyhýbavou odpověď jí Aigrin dal. Že někdy jo a někdy ne. Takhle blbě. No vymlouval se v tísni, že?
Nespokojila se s tím a rozhořčena byla: „Měli pravdu. Vy jste skutečně pokleslý umělec. Měli, měli, měli! “ A k tomu dodala velmi ošklivé slovo : „Cabotinage!“ Moc se jí to slovo líbilo. Na chodbě ho zopakovala ještě několikrát jak podebraná. „Cabotinage! Cabotinage! Merde umělec!“
Teď jsme bohužel u těžce přeložitelných slov. Zasvěcení, co vědí něco o divadle, je asi znají. „Cabotinage“ je něco jako šmíra! A to druhé slovo... no, mám-li překládat pro slušné lidi, tak promiňte, nemohu. Nepřeložitelné.
Po této návštěvě se Pierre Aigrin dostal do nejhlubší krize v jaké kdy byl. I celý náš soubor se dostal do krize. Vlajková loď naší tvorby, zesměšňovaná tiskem a madame Paulette Bizot, se potápěla. Hra po útocích tisku i uřvané přestárlé primadony přestala lidi zajímat. Hlediště poloprázdné, kasa úplně prázdná.
Kdo to mohl povznést nahoru? Jeanetta? Estela? Anselma? Ohrnovaly sice nos nad takovým úkolem, ale při pečlivém zvážení nakonec uznaly, že teda jo, že nic jiného nezbývá.
Jeaneta převzala funkci ředitelky, Estela se stala její mluvčí, poníženě požádaly madame Paulettu, jestli by se neuvolila, že něco sama zrežíruje. No přijala to. Samozřejmě s velkým zadostiučiněním. Jo... a ještě co Anselma? Ta dostala nejtěžší úkol, musela se stát znovu milenkou Pierra Aigrina, aby mu pomohla v jeho léčení. Jsme přece lidi.
Nechtěli jsme být už více „cabotinage“. Víme, že cabotinage je něco podřadného a společensky zavrženíhodného. Je na nás všech, abychom získali zpátky své postavení, přesvědčili diváctvo, že dělat divadlo pořád umíme, tak teď čekáme, jak to dopadne.
Martin Králíček
Detektivka
Nic příjemného pro nikoho, kdo byl tomu blízko, nikdo k tomu nechtěl nic říct. U barového pultu se jedné návštěvnici ztratil náramek. No že ztratil? Neztratil. Krádež to byla jednoznačně.
Martin Králíček
Pád kaskadéra
Jako kluci jsme obdivovali pana Brabence. Říkali jsme mu Mravenec, byl kaskadér a je pro tenhle příběh důležité, že jsme mu tak říkali a nikdy nám za to žádnou nevrazil. Chlubíme se, že nám to trpěl a jiným ne.
Martin Králíček
Kapitán
Jak to chodí, když námořníci slaví, o dvojím výkladu a proč jsou chvíle, kdy se i na oslavě pochybuje.
Martin Králíček
Zahradnice a Apollón
Cukrářka ani netušila, jaký obdiv vyvolá svými výtvory málo oblečených marcipánových figurek. Ale nejenom obdiv, i manželský rozvrat. Ďábel se totiž skrývá v detailu.
Martin Králíček
Hřích Julie Cavalcalbó...
Na okraji Lembergu stál dům nevalné pověsti. Lidé mu říkali „vykřičený“, a přitom se tam nic „nevykřikovalo“. Bordel to byl. Spěchala k němu dvojice muže a ženy, hlavnímu vchodu s červenou lojovou lampou se vyhnuli.
Martin Králíček
Vánoce nejsou pro sraby
Když do sklenky nalijete griotku a přes ní po kapkách vaječný koňak, vytvoříte jakousi větší pecku se strukturou mozkových závitů.
Martin Králíček
Hospoda /fragile story/
Prázdná hospoda. Hospodský Bauer prostírá stoly. Přál by si dovolenou u moře, ale svůj podnik jen tak lehce opustit nemůže. Za dveřmi kuchyně pracuje jeho žena Marie, občas na ni houkne.
Martin Králíček
Dvě milenky a jeden zrádce
Přišla do baru sama. Chtěla si někoho najít. Její chlap byl už dlouho na moři. Byla zadaná, ale to jí v tu chvíli nevadilo..
Martin Králíček
S holkama to není jednoduchý
Žádná jistota, co s nimi mám, není napořád. A to by se mělo tesat do kamene, aby to všichni věděli. Stagnaci ne, to nechci. Ale vývoj jistotě moc jistoty nepřidává.
Martin Králíček
Život v kruhu
Takový je Karel. Než něco rozumného udělá, hodně dlouho to rozvažuje. Možná je to i nějaká nemoc? Nevyplatilo se mu to na kruhovém objezdu, že nevěděl, kudy vyjet.
Martin Králíček
Co všechno je nuda
"Představuju si nás ve vlnách. Žádná nuda. Co všechno ti tím říkám?" Zeptala se dívka svého přítele na terase taverny nad mořem. Den byl horký, víno chladné, vše jak ve zlatě. Jen vlny nebyly.
Martin Králíček
Skandál
„Pokud aspoň v Odpoledních zprávách nebudeš, jako bys snad ani nežil.“ Jedna z podstatných zásad kampaně PR.
Martin Králíček
Vyhynulý druh
Příhoda kluka, co nevěděl, že svět se změnil, a že byl důvěřivý, narazil a zařadil se mezi vyhynulé druhy.
Martin Králíček
Už nejsme lidi, jsme stroje
Jak k tomu došlo? Hráč Sáček měl obavu, zda nedošlo k vážnému zranění jeho spoluhráče Nity a jak se nad ním skláněl, dotkl se přitom míče. To se v pokutovém území nedělá, rozhodčí ještě nezapískal ukončení hry, tak penalta.
Martin Králíček
Slušná porce lásky /povídka/
Osůbka s šarmem potřebovala klepy pro své články. Neunikla jí žádná senzace. Působila důvěryhodně, takový typ potřebuje každý bulvární časopis. Jednoho dne na to šla přes vánoční ozdoby a způsobila tím slušné zemětřesení.
Martin Králíček
Marceli, tebe jednou zastřelí
ta holka, co sis s ní smluvil rande přes internet a trval jsi na tom, že si nesundáte roušku, že je to zakázané a nezdravé. Vidíš jen půlku obličeje, o tom žádná, někdy je dobré si domýšlet, ale všeho s mírou.
Martin Králíček
Třeba naštípám dřevo
Mám to vymyšlené. První den po krizi se mi už vybarvuje, už má obrysy. Není špatné si to představit.
Martin Králíček
Optimismus v zemi
Sešla se parta starých chuligánů. Byli jsme jako lupiči s tím textilem přes obličej, konečně aspoň v něčem sjednocení, ač různí v názorech. Ale usmívali jsme se? Ono se to nepozná.
Martin Králíček
Modelka
Aby nebylo takové ticho, řekla jsem : „když se dva sejdou v posteli, tak to ještě není láska, že?“ A on na to jednoduše, že ne. Tak jsem se ani nesnažila.
Martin Králíček
Postelová scéna
Velmi krátká povídka o tom, jak těžké je, někomu něco dát, když vám do vašeho záměru pořád někdo mluví.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 66
- Celková karma 10,20
- Průměrná čtenost 699x