Nejasno /povídka/

Je tisíc jasných věcí, milion nejasných věcí. Které jsou jasné a které jsou nejasné?? Jen v jediném je jasno.V tom, co je jasné a co je nejasné, není jasno.  

Při tesání hrubého trámu vidíme, že strom se skládá z třísek. Můj Teodor tesá kmeny stromů na trámy a třísky, co lítají od sekery, pak zametá vláčným pomalým pohybem od sebe. Něco jako jedna  z těch třísek jsem já. Jednou se mnou zamete, to vím.V poslední době mám nějak daleko k Teodorovi.

Když Teodor navečer práci končí, sedne si před dům a zpívá. Brnká na kytaru a já slyším: „… buonasera la vecchia luna.“
 „Dobrej večír, starej měsíci,“ zpívá. „Dobrej večír, siňoríno.“ 
„Jaký smysl má ta píseň?“ se ptám.

Teodor je v poslední době brutálně jiný.  Je zoufale jiný, než jsem já. Když řeknu: „Dost už Teodore, zpátky na zem...,“ nepochopí.  Prostě chaos, jestli znáte to slovo.
Že snad nemusí všechno vysvětlovat. Jak ale pak mám vědět, co chystá. Ta píseň je podezřelá. Jsem já na stejné úrovni se starým měsícem?? Mluví se mnou jak s kládou, nad kterou stojí se sekerou. A to přispívá k dalšímu chaosu.

Takovou píseň, co chutná jak rozplizlý žloutkový věneček já nechci poslouchat! Chci něco srozumitelného. Chci ostré, čitelné koření rozhozené po topince třeba. Takovým býval i Teodor. Vždycky pravda i když pálivá. Koření mého života. Dám papriku a vím, že bude pálit, ne? Dám žloutkový věneček a nevím nic... Teď mám sladkého, nakyslého, rozplizlého Teodora, někde uvnitř vyplněného máslem, nebo ztuženým tukem. Co jako mám čekat? Než se na mně vrhne, taky řekne „dobrý večer, starý měsíci“? Jakou chuť může mít takový Teodor s přeslazenými drobky na rtech? Nic nevíte. Ani já.

„Co si dáme dneska k večeři Teodore? Topinku, nebo věneček?
„Úplněk.“ řekl. „Dnes je úplněk. Při úplňku je všechno jasnější a hezčí. Při úplňku začnou zpívat ptáci jak ve dne, láska je intenzivnější a rostou houby na příklad.“
No nic. Aspoň se rozmluvil.

Buona sera signorina, buona sera...
E difficile sussurrare una buona sera
Buona sera la vecchia luna
„Dobrý večer slečno, dobrý večer, je těžké šeptat dobrý večer, dobrý večer starý měsíci.“

„Víš o čem zpíváš? Víš o čem mluvíš? Neplácáš? Každé slovo musí mít svou váhu. Musí mít opodstatnění a musí být jasné. V písni... a ve všem.“

Zlobit se nesmím, chtěla jsem Teodora, co uměl líbat a hluboké myšlenky jsem nečekala. Líbat uměl! Teď řešíme s kým se loučí... a proč šeptem?? Časem ztrácíte přehled .
Odpověď je zvláštní. Prý, že předehra, než  půjde do akce.
Okamžik!! Moment! „Do akce???“
Ubohá odpověď. Prý, než mě sežere ze samé lásky. To ať povídá holubům. „Dobrý večer, starý měsíci“ se zpívá v roztoužení, nebo před večeří?“ Tady prosím... u toho se pozastavme.

Je třeba na důkaz lásky hulákat  brutální píseň podobnou žloutkovému věnečku? 
Ne, není, není, není...udělej si jasno a přestaň kvákat, Teodore.

 

 

Autor: Martin Králíček | neděle 12.5.2019 11:04 | karma článku: 9,10 | přečteno: 253x
  • Další články autora

Martin Králíček

Detektivka

Nic příjemného pro nikoho, kdo byl tomu blízko, nikdo k tomu nechtěl nic říct. U barového pultu se jedné návštěvnici ztratil náramek. No že ztratil? Neztratil. Krádež to byla jednoznačně.

3.4.2024 v 11:45 | Karma: 9,57 | Přečteno: 286x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Pád kaskadéra

Jako kluci jsme obdivovali pana Brabence. Říkali jsme mu Mravenec, byl kaskadér a je pro tenhle příběh důležité, že jsme mu tak říkali a nikdy nám za to žádnou nevrazil. Chlubíme se, že nám to trpěl a jiným ne.

20.3.2024 v 8:00 | Karma: 11,69 | Přečteno: 253x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Kapitán

Jak to chodí, když námořníci slaví, o dvojím výkladu a proč jsou chvíle, kdy se i na oslavě pochybuje.

15.3.2024 v 10:00 | Karma: 9,35 | Přečteno: 148x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Zahradnice a Apollón

Cukrářka ani netušila, jaký obdiv vyvolá svými výtvory málo oblečených marcipánových figurek. Ale nejenom obdiv, i manželský rozvrat. Ďábel se totiž skrývá v detailu.

9.1.2024 v 19:30 | Karma: 13,71 | Přečteno: 256x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Hřích Julie Cavalcalbó...

Na okraji Lembergu stál dům nevalné pověsti. Lidé mu říkali „vykřičený“, a přitom se tam nic „nevykřikovalo“. Bordel to byl. Spěchala k němu dvojice muže a ženy, hlavnímu vchodu s červenou lojovou lampou se vyhnuli.

2.1.2024 v 12:00 | Karma: 11,33 | Přečteno: 252x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:46

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  15:41

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 65
  • Celková karma 10,20
  • Průměrná čtenost 710x
Občas mne napadne "vypsat se z toho". 

Seznam rubrik