Slušná porce lásky /povídka/

Osůbka s  šarmem potřebovala klepy pro své články. Neunikla jí žádná senzace. Působila důvěryhodně, takový typ potřebuje každý bulvární časopis. Jednoho dne na to šla přes vánoční ozdoby a způsobila tím slušné zemětřesení.    
woman

Měla ráda vinárny, salóny, chodila na vernisáže, na křty knih, na koncerty,  měla hodně známých mezi umělci. Osůbka s nenapodobitelným šarmem potřebovala klepy pro své články. Působila důvěryhodně a přesně ten typ potřebuje každý bulvární časopis. Drby nesmí vypadat jako drby, je třeba namíchat pravdu s nepravdou, fantazii, tajemství, procítěnou empatii. Bulvární články jsou zvláštní žánr. To chce mistra. Margita zrovna mistrem nebyla. Uměla každého vyzpovídat, to ano, ale neuměla to napsat. V tom jsem jí pomáhal já. Dělal jsem to nezištně, z lásky by se dalo říci. Ale jednou to muselo přijít, že jsme došli na konec společného snažení.

Stalo se to časného rána. Pod nos mi strčila své dílko. Že v Poběžovicích vyrábějí vánoční koule. Senzace! Vánoční koule. Při pohledu na ně zaplní srdce každému "Porce lásky". Tak nazvala onen článek.
„Porce?“
„Lepší slovo to nevystihuje.“
„Vánoce jsou o poezii. Láska je malebné slovo, ale "porce"  malebné slovo není.“
„A já  z něj malebné udělala. Dokázala jsem to.“
Nezáživný text s hrubkami a maxi neobratností. V redakci "Dobrého času" stále odkládali zveřejnění.
„Tohle tě neuživí.“ Řekl jsem. Urazila se. Nechtěl jsem, aby to takhle bouchlo. Ale  bouchlo. Bouchla za sebou dveřmi, jaký že jsem to hulvát.

Znal jsem redaktora „Dobrého času“ Ferdinanda . Sám zavolal. Ať se jde Margita vycpat s vánočními koulemi z Poběžovic. od ní se čeká něco jiného. „Nemohl bys to opravit?“ Zeptal se přímo.
Měl jsem snad Margitě vrazit nůž do zad? Ne! Margitu jsem nechtěl zničit. Ferdinand ale kul železo, dokud bylo žhavé.  Navrhl název: „Kdo všechno rozsekl svůj vztah o Vánocích.“ Přece máš rád výzvy.“
Mám rád výzvy. A měl jsem i pár myšlenek. Nešel bych na to přes koule, ozdobičky, cetky. Něco o tom, jaké to je, když bližnímu chybí  bližní. A o tom, kdo to kdy podělal, to nebyl špatný nápad.

Jeden čas to mezi mnou a Margitou vypadalo i na manželství..., to jsme si malovali rodinný krb, dítka. Ale stačila jedna návštěva u Margitiny sestry, má dvě děti, fňukala, jak to s nimi nejde, že všechno dokáží jen devastovat a  především iluze. Dali jsme jí za pravdu, když jsme je chvíli pozorovali, už jsme pak o dětech nikdy nemluvili. Mohl bych napsat o ztrátě iluzí. Ale třeba i o tom, že po některých takových ztrátách  to může být ještě lepší. Třeba Margita to bude mít teď lepší. Ta se teď po našem rozchodu nechá obarvit zase na tmavo. Na blond prý byla jen kvůli mně. Bude zase tmavá, jako před tím, než jsme se poznali. Taky zamíří do školy boxu. Nikomu  už nebude vařit svíčkovou. Ničilo jí to.
Život se dá žít i po rozchodu. Jeden ze dvou to dokáže. Ale zklamání do života patří. Je to zkušenost. Dobrá zkušenost. Onoho rána jsem se stal zkušenějším v oblasti tohoto. Šťastnější ne. Ale skončil svět? 

Jsem zaměstnán v rozhlase a mám na starosti noční vysílání. Často oslovuji posluchače. Najednou jsem s nimi uměl  pohovořit i o rozchodu. Jen s Horácem mívám starosti.

„Tady Horác ... a mám dotaz.“
Zábavný chlapík ten Horác. Že se na lásku může vys..., říká na rovinu. Tentokrát se ptá, jestli takový hmyz jako je klíště může ublížit jeho pohlaví.
Něco říct musíte. Povídám: „Horáci... nechci slyšet žádné vulgární slovo. Zvlášť ne dnes, když mluvíme o rozchodech a je před Vánoci.“
Zopakoval to slovo s ještě větší chutí. „Řikám ti, že na to ti s...“ Zase to slovo.
Chápu se neochotně jeho dotazu. „Musíš klíště vykroutit. A teď k věci. Jsi sám, nebo s někým?“
A on: „Budu mít erekci, při tom kroucení?“
Dávám  blok romantických písní. Žádná píseň však není nekonečná. Jsme znovu ve vysílání.
„Koho máme na lince? Prosím, moji milí... Vánoce – láska, rozchody, štěstí.“ 
Světélko na telefonu se znovu rozsvěcí, někdo se chce svěřit se svým příběhem.
„Tady Horác. Já na příklad ...“
„Vykroutil jsi?“
„... bych chtěl vědět?!! Jak ty to máš? Žvejkni o sobě. Stalo se ti něco?“
„Dej mi čas, abych věděl jak to říct stručně.“
.Citlivá záležitost. Pustil jsem hudbu.
Tak jak ? Byl jsem Margity stále plný, mohl bych mluvit o tom, jak nás práce svedla dohromady, jak jsme si pomáhali...  a že nás práce nakonec rozdělila, práci do soukromí, prosím, netahejte. Takhle jsem to zaobalil a hned se mi to nevyplatilo.
„Kecy!“ Komentoval to s opovržením Horác. „Ptal jsem se, jak jsi to prožíval?" 
„Nějaká lítost proběhla.“
„Měl bys jí to nějak vrátit.“ On přímo navrhoval.
Stával jsem se uťápnutým účastníkem debaty. Zájem posluchačů jsme však probudili. Telefony s dotazy zvonily jeden za druhým,  každého zajímalo, jak to bude dál se mnou.
„Na sex lidé myslí v průměru každou minutu.“ Poučoval posluchače Horác. 
Snažil jsem se změnit téma. „Jsou dlouhé noci, že? Váánoce! Sny se mají plnit o vánocích.  Cha, cha. No a co? Láska je let vrabců v povětří, láska je sen, nekonečný sen...  “ Bože, jak já byl rozpolcený. 
„Ještě něco, Horáci?“
„Proč jsi jí neopravil ten článek a dělal, jako že nic, když jsi jí tak miloval?" Mudrc hned navrhl řešení. "Dej mi její číslo. Zavolám jí, domluvím ti to s ní. Jsme přece tak trochu kámoši, né?“
Když je po půlnoci, a když máte za sebou náročný den, může se stát, že jste unavení. Loknul jsem si energetického nápoje, procvičil naučeným pohybem čelist, teď půjde Joe Cocker a pak bude konec vysílání, to bude vysvobození. A stalo se, že jsem mechanicky odříkal  Margitino telefonní číslo.. „Senzace na prvním místě. Dobrou noc!“
Měl jsem službu i příští den.
První telefon ve vysílání. První tentokrát nevolal Horác, volala Margita.
„Ubožáku.“ Vzlykala.  "A nejlíp ze všech stran mě všichni chtěli poznat." Tak jsem se dozvěděl, že jsem  nadiktoval její číslo přímo do živého vysílání. 

„Ano, jsem tu opět já, pokud posloucháte náš pořad, pokud se chcete seznámit, udržet si vztah, poradím, obraťte se na mne, jsem odborník. Nečekejte na nic. Kdo volá?? Horáci? Buď zdráv. Cože?  Ptáš se na Margitu? To víš, že jsi na ni zapůsobil. Že ne? Vytípla tě? Neber si to osobně. Mně naopak teď volá každou chvíli, a taky to není ono. Co budu dělat? To víš, Vánoce,  frmol.... pečivo, stromeček, taky ozdoby jsou hrozně důležitý. Mám co dělat, abych si to vyžehlil."

 

Autor: Martin Králíček | čtvrtek 10.12.2020 11:26 | karma článku: 9,98 | přečteno: 323x
  • Další články autora

Martin Králíček

Detektivka

Nic příjemného pro nikoho, kdo byl tomu blízko, nikdo k tomu nechtěl nic říct. U barového pultu se jedné návštěvnici ztratil náramek. No že ztratil? Neztratil. Krádež to byla jednoznačně.

3.4.2024 v 11:45 | Karma: 9,57 | Přečteno: 286x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Pád kaskadéra

Jako kluci jsme obdivovali pana Brabence. Říkali jsme mu Mravenec, byl kaskadér a je pro tenhle příběh důležité, že jsme mu tak říkali a nikdy nám za to žádnou nevrazil. Chlubíme se, že nám to trpěl a jiným ne.

20.3.2024 v 8:00 | Karma: 11,69 | Přečteno: 253x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Kapitán

Jak to chodí, když námořníci slaví, o dvojím výkladu a proč jsou chvíle, kdy se i na oslavě pochybuje.

15.3.2024 v 10:00 | Karma: 9,35 | Přečteno: 148x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Zahradnice a Apollón

Cukrářka ani netušila, jaký obdiv vyvolá svými výtvory málo oblečených marcipánových figurek. Ale nejenom obdiv, i manželský rozvrat. Ďábel se totiž skrývá v detailu.

9.1.2024 v 19:30 | Karma: 13,71 | Přečteno: 256x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Králíček

Hřích Julie Cavalcalbó...

Na okraji Lembergu stál dům nevalné pověsti. Lidé mu říkali „vykřičený“, a přitom se tam nic „nevykřikovalo“. Bordel to byl. Spěchala k němu dvojice muže a ženy, hlavnímu vchodu s červenou lojovou lampou se vyhnuli.

2.1.2024 v 12:00 | Karma: 11,33 | Přečteno: 252x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 10,20
  • Průměrná čtenost 710x
Občas mne napadne "vypsat se z toho". 

Seznam rubrik